resin softener plant

اساس كار سختي گير رزيني

در تاسيسات برودتي و حرارتي به شرطي كه TDS آب مورد نمونه برداري كمتر از 700ppm باشد مناسب ترين روش براي مهار كردن املاح آب استفاده از روش سختي گيري رزيني مي باشد زيرا كه سختی گیرهای رزینی بدلیل انجام تبادل یونی و حذف املاح و سختی محلول در آب از نظر عملکرد نسبت به رسوب زداهای مغناطیسی، که املاح را صرفاً در آب معلق نگه می دارند مطمئن ترند ، ولی از طرف دیگر سختی گیرهای رزینی نیازمند عملیات دائمی و منظم بک واش و احيا مي باشند.

اساس كار سختي گير رزيني :

اساس کار دستگاههای سختی گیری نوع رزینی استفاده از فرایند تبادل یونی توسط رزین های کاتیونی می باشد. خواص رزین ها این است که وقتی در حضور آب سخت قرار می گیرند، یون سدیم آنها با یون های رسوب گذار از قبیل کلسیم و منیزیم موجود در آب جا به جا می شوند. به این ترتیب با حذف املاح کلسیم و منیزیم کاملا محلول بوده و تمایلی به رسوب گذاری ندارد. مبادله یون ها تا زمانی ادامه می یابد که همه سدیم رزین ها با کلسیم و منیزیم آب تعویض شوند، پس از این زمان ، به تدریج بازده فرایند سختی گیری کاهش می یابد و رزین ها می بایست دوباره بازیابی و احیاء شوند. احیاء مجدد این نوع رزین ها با عبور محلول غلیظ کلرید سدیم (نمک طعام) از بستر رزین انجام می پذیرد .

معمولا جهت احیاء رزین از آب و نمک با غلظت 10 % باید استفاده كرد. غلظتهای کمتر و یا بیشتر از 10 % نمک ، اثر کمتری دارند و خلوص نمک عامل بسیار مهمی در احیاء مناسب رزین کاتیونی سختی گیر می باشد. اگر از سنک نمک و نمک معمولی استفاده گردد بسبب ناخالصی در نمک عمر رزین بسیار کاهش مي يابد.

نكات راهبردي و تعمير نگهداري :

استفاده از آب چاه يا آب ورودي به كارخانه براي تهيه آب نمك اشتباهي است كه بعضا در موتورخانه ها ديده مي شود ، ناخالصي آب مورد استفاده براي توليد آب نمك احياء رزين دوباره به رزين انتقال مي يابد و احيا ء مناسب صورت نمي گيرد و عمر مفيد رزين كه بالاي 5 سال مي باشد كم مي شود .

توصيه مي گردد براي بار اول احياء از آب مقطر استفاده گردد و براي دفعات بعد از آب سبك شده توسط سختي گيرتان كه در ظروف نگهداري براي احياء ذخيره نموده ايد استفاده نماييد كه باعث عدم احياء مناسب رزين به علت داشتن املاح در خود مي گردد و عمر رزين را كاهش مي دهد .

يكي ديگر از مشكلات عدم بهره برداري درست از سختي گير رزيني متاسفانه به دليل وجود رزین های نا مرغوب چینی در بازار کشور که با برندهای معروف و به صورت غیر اصل ارائه می گردد باعث شده است مشکلات و هزینه زیادی به صنایع گوناگون وارد گردد. عمر کوتاه یکساله و کمتر و عدم سختی گیری مناسب و هزینه تعوض زود هنگام و معطل بودن کارخانه جهت تعویض رزین از مشکلات رزین های چینی می باشد که متاسفانه حتی با برندهای پرولایت انگلیس و یا داو امریکا بطور قلابی بفروش می رسند.

نکته مهم ترآنكه درحین بهره برداری از دستگاه سختی مي بايست اطمینان حاصل کنید که فشار نسبی داخل مخزن بین (1.7-2.5 bar) باشد.اگر فشار داخل مخزن کمتر از (1.7) باشد، در آب بندی شیر سولو ولو و مکش آب نمک اختلال ایجاد خواهد شد. همچنین در فشار های بالا ممکن است قطعات شیر سولو ولو صدمه ببیند. در هر حال بهره برداری از شیر سولو ولو در فشار های بالاتر از (2.5) به هیچ وجه توصیه نمی گردد .

1 thoughts on “اساس كار سختي گير رزيني”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*