کولر آبی یا گازی

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

فهمیدن اینکه کولر آبی برای ساختمان بخریم یا کولر گازی کار یک متخصص است و باید پارامترهای مختلفی از جمله محیط جغرافیایی را در نظر گرفت.

میزان رطوبت محیط جغرافیایی اصلی ترین ملاک در انتخاب کولر گازی و کولر آبی است.

کولر گازی بخریم یا کولر آبی؟

کولر از تجهیزاتی است که در هوای گرم تابستان بسیار سودمند است و تحمل گرمای تابستان را آسان می­کند.

کولر وسیله ای برقی است که از طریق سیستم­های متفاوت می­تواند باعث خنک شدن و تهویه مطبوع خانه شود.

بسته به سیستم عملکرد و خنک­کنندگی و وسعت کاربرد، کولرهای مختلفی در بازار وجود دارد که می­توان برای تهویه مطبوع ساختمان کمک بزرگی باشد.

همچنین بخوانید: کمپرسور کولر گازی چیست و چگونه کار می کند؟

انواع مختلفی از کولر برای ساختمان­های مسکونی و تجاری و سالن­های عمومی وجود دارند از جمله آن می­توانیم به کولر­ گازی و کولر­ آبی اشاره کنیم.

در مناطق گرم و خشک معمولا روی بام خانه­ها کولر آبی را می­توانیم ببینیم. این دستگاه نسبتا قدیمی بوده و از سیستم ساده­ای برای خنک کردن استفاده می­کند.

برعکس کولر آبی کولر­های گازی وجود دارند که از گاز مبرد برای انتقال حرارت استفاده می­کنند که سیستم نسبتا پیچیده تری است.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی در چیست؟

سیستم کلی و ساختار این دو نوع کولر کاملا با هم متفاوت است و برای هر کدام مزایا و معایبی وجود دارد که برای تهیه کولر بایستی به این موارد حتمن دقت کنیم.

در کولر گازی همان طور که میدانید از گاز مبرد برای انتقال حرارت و خنک کردن خانه استفاده می­شود.

نحوه کارکرد کولر گازی

کولر گازی چگونه کار می­کند؟

در سیستم کولرگازی از اجزای مختلف استفاده می­شود. برای نمونه می­توان به کمپرسور و شبکه لوله­های مسی اشاره کرد و البته گاز مبرد.

در سیستم کولرگازی نحوه عملکرد کولر شبیه یخچال است. در کولر گازی با تولید سرما توسط گاز مبرد، کویل ها سرد می­شوند. بادی که از طرف فن می­وزد به کویل برخورد کرده و خنک می­شود.

در ابتدا کمپرسور که حاوی گاز مبرد است این گاز را فشرده می­سازد. بر اثر این کار دمای گاز بالا رفته و حجم آن کاهش می­یابد.

با داغ شدن گاز و انتقال آن از طریق موتور به سمت خنک کننده ها در بیرون از اتاق گاز داغ دمای خود را از دست می­دهد و به مایع هم دمای محیط تبدیل می­شود.

بعد از این این مایع به اواپراتور رفته و در آنجا با افت فشاری که اواپراتور ایجاد می­کند به گاز تبدیل می­شود و در فرایند تبدیل به گاز انرژی از دست داده و دمای آن پایین می­آید.

این گاز سرد وارد کویل ها می­شود و کویل ها بادی که از طرف می وزد را خنک و به داخل اتاق پرتاب می­کند.

گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی در قدیم اتر و آمونیاک و موادی دیگر بوده که سمی و قابل اشتعال بودند. پس از سالها یک نوع گاز مناسب برای این کار ارائه شد که کاملا برای انسان بی خطر است.

دو نوع کولر گازی وجود دارد بنام­های کولر پنجره ای و اسپیلت که از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند ولی طرز عملکردشان یکسان است.

مزایا و معایب کولرگازی چیست؟

کولر گازی این روزها بسیار مورد اقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است. این کولر هوا را تمیز کرده و شرجی هوا را از بین می­برد و بدلیل اینکه هوای بیرون ساختمان را وارد نمی­کند از این نظر از کولر آبی بهتر عمل می کند.

در نتیجه می توان گفت که زدودن آلودگی محیط داخلی ساختمان از مهمترین تفاوت های کولر گازی و ابی به شمار می رود.

از معایب کولر گازی در برابر کولر آبی در واقع تفاوت میزان مصرف انرژی در این دو نوع کولر است. در واقع کولر گازی مصرف بسیار بالاتری از کولر آبی داشته و از این نظر می­تواند هزینه ها را افزایش دهد.

کولر آبی چگونه کار می کند؟

کولر آبی چگونه کار می­کند؟

کولر آبی تکنولوژی قدیمی­ای است که هنوز جای خود را میان مصرف کنندگان دارد. دلیل این امر تا حدی قیمت بالای کولر گازی است. دلیل دیگری که هنوز کولر آبی استفاده می­شود هزینه پایین مصرف انرژی آن نسبت به کولر­ گازی است.

کولر آبی از یک محفظه تشکیل شده است که دیوار­های این محفظه شکاف داشته و روی این دیواره ها پوشال قرار می­گیرد.

همچنین بخوانید: نحوه افزایش راندمان و خنکی و باد کولر آبی…

در داخل محفظه یک فن قرار دارد که هوا را از داخل محفظه کشیده و به داخل کانال ها پرتاب می­کند.

وقتی هوای داخل محفظه کم می­شود با فشار هوای بیرون هوای تازه از داخل پوشال­های خیس عبور کرده و خنک می­شود. کولر آبی معمولا شامل قطعات ذیل هستند:

  1. دیواره پوشال
  2. فن
  3. پمپ آب
  4. الکترو موتور برای حرکت فن

معایب و مزایای کولر آبی

کولر آبی تکنولوژی نسبتا قدیمی ای است و در مورد معایب آن مطالبی وجود دارد که باید گفته شود. اول اینکه چون هوای بیرون خانه را به داخل خانه می­آورد به همراه آن گرد و غبار و آلودگی­های هوا نیز وارد خانه میشوند.

این مطلب در شهر­های بزرگی مثل تهران و شهر­های مناطق خشک دیده می­شود.

افرادی که برای اولین بار از کولر آبی استفاده می کنند ممکن است دچار مشکلاتی شوند زیرا بدن آنها به رطوبتی که کولر آبی وارد ساختمان می کنند عادت ندارند.

از آنجا که پوشال­های کولر آبی در معرض آفتاب نیستند و در هوای گرم تابستان مرطوب هستند باعث رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها در پوشال می­شود. این مسئله نیز یکی دیگر از مشکلات کولر آبی است.

از مورد مزایای کولر آبی می­توان به کم مصرف بودن این نوع کولر ها اشاره کرد. این کولر ها به دلیل سیستم ساده از انرژی چندانی برای خنک کردن هوا استفاده نمی کنند و در کل هم ظرفیت سرمایشی پایینی دارند.

قیمت انواع کولر آبی و کولر گازی را می توانید در فروشگاه Tasisat.ir مشاهده کنید.

1 thoughts on “کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*