بیستمین نمایشگاه بینالمللی تاسیسات و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی تهران IRAN HVAC&R که طی نوزده سال گذشته به عنوان بزرگترین رویداد تاسیسات در خاورمیانه شناخته میشد، روز ۲۷ مهر ماه در مراسمی با حضور آقایان صادقی نیارکی معاون صنایع وزیر صمت و حسن زمانی رییس هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران در محل سایت تهران افتتاح شد. این نمایشگاه در تاریخ ۲۷ لغایت ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ در نمایشگاه بینالمللی تهران و در بخشهای تجهیزات و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی، لوله و اتصالات، پمپ و تجهیزات تصفیه آب، مبدلها، سیستمهای هوشمندسازی و اتوماسیون ساختمانها برگزار شد.
بیستمین نمایشگاه بینالمللی تاسیسات و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی با حضور 305 شرکت داخلی و 17 شرکت خارجی از کشورهای چین، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، روسیه، ترکیه، کره جنوبی، تایلند و دانمارک در فضایی در حدود 25 هزار مترمربع برگزار شد. این استقبال شرکتها در کنار حضور مردمی در حالی اتفاق افتاد که هنوز شرایط و محدودیتهای کرونایی وجود داشت. اما نمایشگاه با رعایت و تاکید بر نکات ایمنی و بهداشتی، با استقبال بسیار بیشتری نسبت به سالهای قبل برگزار شد.
از مهمترین نکات نمایشگاه بیستم، حضور پررنگ شرکتهای دانش بنیان بود؛ مطابق اعلام مسئولین نمایشگاه بیش از 50 شرکت دانش بنیان در نمایشگاه حضور داشتند و از محصولات خود پردهبرداری کردند. حضور این شرکتها و افزایش آنان در قیاس با دورههای قبلی، برای صنعت تاسیسات بسیار دلگرم کننده است؛ چراکه با حضور این شرکتها صنعت تاسیسات با استفاده از فناوریهای نوین رشد پیدا کرده و در جهت رفع نیاز مشتریان عملکرد بهتری خواهد داشت.
موضوع دیگری که در این نمایشگاه به چشم میخورد، حضور بازدیدکنندگان و شرکتهای خارجی بود. با وجود محدودیتهای سفر و حضور در نمایشگاه، تعداد زیادی از شرکتهای خارجی از طریق نمایندگان خود در نمایشگاه حضور داشتند و ضمن معرفی و نمایش محصولات خود، از نزدیک شاهد رشد صنعت ایران بودند. مشخصاً تعدد شرکتهای حاضر در نمایشگاه نشانه پیشرفت شرکتهای ایرانی و علاقه به کار در صنعت تاسیسات است که در قیاس با کشورهای همسایه ایران (که بیشتر مصرفکننده تجهیزات تاسیساتی هستند) فرصت همکاری اقتصادی و تولید محصولات مشترک بیش از قبل فراهم میکند.
مجموعه Tasisat.ir هم مطابق سالهای گذشته بهعنوان نماینده رسمی فروش برندهای داخلی و خارجی در تمامی روزهای نمایشگاه در سالنهای نمایشگاه حضور یافته و از نزدیک با بازدیدکنندگان و برندها گفتگو داشت تا ضمن پاسخگویی به ایشان، بتواند بیشتر با نیاز و سوالات افراد آشنا شود تا با ارتقا و بهبود فرآیندهای مجموعه بتواند خدمات بهتری را ارائه کند.
اما اگر بخواهیم بهصورت کلی بهبخشهای نمایشگاه اشاره کنیم، میتوان آنها را در دستههای زیر قرار داد:
– تجهیزات و سیستمهای گرمایشی:
شامل دیگ آبگرم، دیگ بخار و دیگ روغن، سیستم های گرمایش از كف و گرمایش تابشی، سیستمهای هوشمند كنترل گرمایش، سیستمهای گرمایش داخلی، آبگرمكن، شوفاژهای القایی، هیترها و…
– تجهیزات و سیستمهای سرمایشی و تهویه مطبوع (پكیجهای سرمایشی، فن و فن كویل، كندانسور، پمپهای چگالنده سرمایشی و پمپهای حرارتی، سیستمهای تهویه مطبوع، انواع هواكش و دمپر، دریچه تنظیم هوا، فیلتر هوا، پرده هوا، دوش هوا، سیستمهای پالایش هوا، سیستمهای هوشمند كنترل سرمایش و…
– تجهیزات سردخانهای و برودتی:
شامل انواع چیلر و برجهای خنك كننده، سیستمهای تبریدی مایع، گازهای مبرد و سرد كننده، تجهیزات و ساندویچ پانلهای سردخانه، سیستمهای برودتی انتقال دما و سیستمهای برودتی سیار، دستگاههای تبخیركننده و كندانسورهای تبخیری، قطعات تبریدی سیستمهای تهویه مطبوع، انواع ترموستات، لرزه گیر و..
– انواع سیستم های تاسیساتی:
شامل انواع رادیاتور و حوله خشك كن، انواع پمپ و فیلتر، تجهیزات تصفیه آب، سیستمهای فاضلابی و رسوب زداها، انواع عایقهای صوتی و عایقهای رطوبتی، بوستر، مشعل و تجهیزات اطفای حریق، مبدلها و عایقهای حرارتی و برودتی، ابزارهای سنجش و اندازهگیری و…
– انواع لوله و اتصالات:
شامل لوله و اتصالات پلیمری، پلی پروپلین و پلیکا، لوله و اتصالات فاضلابی و اتصالات جوشی، لوله و اتصالات دوجداره و چند لایه، لوله و اتصالات آهنی، چدنی، مسی و برنجی، لوله و اتصالات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، لوله و اتصالات انعطاف پذیر، انواع عایق لوله و اتصالات و…
– گروههای خدماتی و پیمانكاری:
شامل شرکتهای خدمات فنی و مهندسی، خدمات تعمیر و نگهداری تاسیسات، سازمانهای مالی و سرمایهگزاری، شركتهای مشاوره تحقیق و توسعه بازار ، انجمنها، موسسات، تشكلها و دانشگاهها، مطبوعات، نشریات، وبسایتها و رسانهها
جمعبندی:
مطابق سالهای قبل، این نمایشگاه هم با استقبال خوبی مواجه شد. برندهای شناخته شدهتر با رونمایی از آخرین دستاوردها و نوآوریهای خود و شرکتهای نوپا با هدف برندینگ و معرفی تنوع محصولیشان مخاطبان زیادی را به خود جذب کردند و شرایط موجود (بیماری کرونا) در کشور هم تاثیر چندانی بر آن نداشت. اما در کنار تمام محسناتی که برای نمایشگاه وجود داشت، باید گفت که همچنان نواقصی در نحوه برگزاری، دستهبندی غرفه و سالنها و… هم وجود داشت. از طرفی به این نکته هم باید اشاره کرد که برخی شرکتها حضور نداشتند یا در برخی موارد پاسخگویی به بازدیدکندگان بهخوبی انجام نشد. همچنین در دورههای قبلی شاهد تبلیغات محیطی در پر ترددترین اتوبانها و مناطق نزدیک به نمایشگاه بودیم که در جهت اطلاعرسانی صورت گرفته بود اما در نمایشگاه بیستم بسیار ضعیفتر از نمایشگاههای قبلی بهخصوص دوره هجدهم انجام شده بود.