راهنمای خرید پمپ استخری مناسب

پمپ استخر یا پمپ تصفیه استخر یکی از مهمترین بخش های سیستم تصفیه استخر میباشد. انتخاب پمپ تصفیه استخری مناسب در کنار فیلتر تصفیه استخری مناسب جهت تصفیه آب استخر، می تواند مهمترین گام شما در موتورخانه استخر بوده و بهترین نتیجه را برای داشتن آبی با کیفیت و ذلال در استخر شما فراهم نماید.

پمپ استخر چیست؟

در دسته بندی انواع پمپ ها، پمپ تصفیه استخر در دسته پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ کوپل مستقیم قرار گرفته و مهمترین تفاوت تکنیکال آن با پمپ های گریز از مرکز خانگی، دبی بیشتر وهد کمتر آن می باشد. تفاوت پمپ های استخری با پمپ های آبرسانی فاکتورهای متعددی بوده که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم.

پمپ استخر چه کاری انجام میدهد؟

پمپ تصفیه استخر آب استخر را از راه دریچه های کف استخر بهمراه گریل ها یا اسکیمر مکش نموده و با ایجاد فشار، آنرا از تجهیزات تصفیه آب مانند فیلتر تصفیه استخر، تجهیزات گندزدایی و سیستم گرمایشی عبور داده و در نهایت توسط نازل ها مجددا به استخر باز میگرداند. مهمترین نکته انتخاب پمپ در یک چرخه استاندارد و کارآمد تصفیه و گند زدایی آب استخر، توان کافی پمپ همراه با هد و دبی متناسب با حجم استخر و تجهیزات آن بوده تا بدینوسیله بتوان اب استخر را با سرعت محاسبه شده و متناسب با سایر تجهیزات، تصفیه نمود.

ویژگی های پمپ استخری چیست؟

در اولین نگاه به تصویر یک پمپ استخری، متوجه قطعه اضافه ای در جلوی آن می شوید. این قطعه همان موگیر یا استرینر می باشد. آب استخر پس از عبور از برگ گیر ها (گریل یا اسکیمر) وارد کاسه کوچکی در جلوی پمپ شده که دارای یک سبد پلاستیکی می باشد. وظیفه این قسمت که به آن استرینر می گویند، گرفتن ذرات معلق داخل آب تا اندازه 1 الی 2 میلیمتر می باشد. این ذرات شامل مو، سنگ ریزه، برگ و اجسام بزرگتری مانند دماغ گیر، زیورآلات و امثال آنها بوده که ممکن است از برگ گیر عبور کرده و به این قسمت برسند. می توان گفت تقریبا تمامی اجسامی که با چشم دیده می شوند در استرینر گرفتار می شوند. پمپ های تصفیه استخری استرینر را بصورت یکپارچه با بدنه خود دارند.

یکی از مهمترین ویژگی های پمپ تصفیه استخر جنس بدنه آنها بوده که از ترکیبات مختلف پلیمرها و پلاستیک ساخته میشوند. این مهم به کاربری این پمپ ها با آب استخر بسیار کمک نموده بطوریکه املاح و موادی که جهت گندزدایی در آب استخر استفاده می شوند با گذر از پمپ های استخری، به پلیمر آسیبی وارد نمی کنند، حال آنکه استفاده از پمپ های معمولی با بدنه چدنی، باعث خوردگی سریع بدنه در این نوع پمپ ها میشود. جنس پروانه در پمپ های استخری از پلیمر ها یا پلاستیک بعنوان جایگزین برنز یا برنج بوده تا همان خاصیت مقاومت در برابر خوردگی را مانند بدنه پمپ های استخری داشته باشند. جنس شفت پمپ در پمپ های استخری از استیل 316 بوده که مجددا خاصیت ضد خورندگی را دارا می باشد.

یک پمپ استخری بدلیل متریال مورد استفاده در آن کاملا مقاوم در مقابل کلر و ناخالصی های استخر می باشد.

ار دیگر ویژگی های پمپ های استخری دمای کارکرد آنها بوده که در محدوده 0 الی 60 درجه سانتیگراد قرار می گیرند. همچنین فشار کاری یک پمپ استخری حداکثر 2.5 بار می باشد. این فشار کاری، حداکثر هد برابر با 25 متر برای این پمپ ها ایجاد نموده که فشار مناسبی برای مصارف استخر می باشد.

تفاوت پمپ استخری با سایر پمپ های سانتریفیوژ چیست؟

می توان این سوال را به گونه ای دیگر نیز مطرح کرد: چرا باید در استخر از پمپ تصفیه مخصوص استخر به جای پمپ آبرسانی معمولی استفاده کرد؟ در اینجا ما دلایل متعددی برای این انتخاب به شما ارائه می دهیم تا یکبار برای همیشه کارایی و اطمینان را از تصفیه خانه استخر خود بدست بیاورید.

1-پمپ استخری دارای استرینر یکپارچه است.

پمپ های تصفیه استخر همگی دارای استرینر یکپارچه می باشد. این ویژگی علاوه بر نیاز به آب بندی کمتر در سیستم، یکپارچگی جنس بدنه استرینر با پمپ را بهمراه دارد. استرینرهایی که در بازار فروخته می شوند مهمولا دارای بدنه آلیاژی بوده و برای مصارف استخر مناسب نیستند، همچنین پمپ های بدون استرینر، بسیاری از ویژگی های استاندارد یک پمپ استخری را ندارند.

2-پمپ استخری دچار خوردگی نمی شود.

پمپ های استخری برخلاف پمپ های معمولی بدنه ترموپلاستیک یا پلیمری داشته و در برابر عوامل محلول در آب استخر شامل اسیدها و بازها، کلر و از این دست مقاوم می باشند. سایر اجزا در پمپ تصفیه استخر که در تماس با اب هستند دارای خاصیت ضد خورندگی می باشند. این اجزا در پمپ های آبرسانی خانگی از چدن، برنج، برنز و متریال هایی بوده که در تماس با آب های دارای PH پایین یا بالا دچار خوردگی می شوند.

3-هد و دبی متفاوت پمپ تصفیه استخر.

پمپ بعنوان یکی از مهمترین اجزای موتورخانه استخر، بخشی از یک سیکل تصفیه می باشد. این سیکل تصفیه برای داشتن بیشترین بازدهی، نیازمند سرعت گردش آب استانداردی بوده که کارایی سیستم های تصفیه، گندزدایی و گرمایش استخر مانند فیلتر شنی، کلرزن ها و مبدل های گرمایشی را تظمین نماید. پمپ های تصفیه استخری با دارا بودن هد و دبی مناسب میتوانند با ایجاد هماهنگی با سایر اجزا در سیستم تصفیه، نتیجه فیلتراسیون را بسیار بالا ببرند. انتخاب یک پمپ آبرسانی معمولی در سیستم تصفیه استخر باعث بالا رفتن سرعت در سیستم شده و مانع عملکرد صحیح در فیلتر شنی، کلرزن ها و مبدل های گرمایشی می شود.

چند نکته مهم در انتخاب پمپ استخری:

در طراحی سیستم های تصفیه استخر، اولین قسمتی که محاسبه می شود فیلتر شنی بوده و پمپ استخری بر اساس ظرفیت فیلتر معادل حجم آب لازم در گردش، مشخص و انتخاب می شود.

“دبی پمپ استخر با توجه به فیلتر شنی انتخاب می شود.”

پس از محاسبه دبی پمپ، نوبت به محاسبه میزان هد آن میرسد. هد پمپ استخری با توجه به فاصله موتورخانه تا استخر تعیین شده و عواملی همچون تعداد اتصالات در لوله کشی که باعث افت فشار می شوند و اختلاف ارتفاع موتورخانه و استخر در آن دخیل می باشد.

“هد پمپ با توجه به فاصله موتورخانه از استخر محاسبه می شود.”

نکاتی در مورد نحوه نصب پمپ استخری:

1- اختلاف کف موتورخانه استخر تا کف عمیق ترین قسمت استخر در حدود 2 متر در نظر گرفته شود تا فشار آب بر روی پمپ سوار باشد.

2- پمپ تصفیه استخر در حدود 15 سانتیمتر بالاتر از کف موتورخانه و بر روی یک سطح صلب و تراز نصب شود. وجود اختلاف ارتفاع جهت جلوگیری از تماس آب بک واش یا آب موجود در کف موتورخانه با الکتروموتور پمپ می باشد.

3- به هنگام نصب پمپ استخر فاصله اطمینانی از پایه فیلتر شنی قرار دهید تا از ریزش آب فیلتر بر روی آن جلوگیری شود.

4- اتصالات 90 درجه در فضای بین پمپ و فیلتر تا حد امکان، کمتر استفاده کنید.

2 thoughts on “راهنمای خرید پمپ استخری مناسب”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*